Een nieuwe wedstrijd

Zodra je een één of meerdere teams hebt aangemaakt met alle spelers in de teams, kun je wedstrijden gaan aanmaken. Als je nog geen team of genoeg spelers hebt, check dan de volgende handleidingen: nieuw team, spelers beheren.

Als je een nieuwe wedstrijd wilt aanmaken, dan klik je in het hoofdscherm van de app op de knop ‘Nieuwe wedstrijd’ (onderin het scherm).

 

Als je een nieuwe wedstrijd aanmaakt, dan zijn er drie onderdelen die moeten worden ingevuld voordat de wedstrijd kan worden aangemaakt: wedstrijddetails, spelersregistratie en, afhankelijk van de ondersteuning voor wisselspelers, de opstelling of (alleen) de keeper.

Per onderdeel wordt met een groen vinkje aangegeven of het onderdeel volledig is ingevuld. Als één van de onderdelen nog niet volledig is ingevuld, dan zal onderaan het scherm een knop staan gelabeld ‘Concept opslaan’. Als het concept wordt opgeslagen, dan zal deze wedstrijd als ‘concept’ worden weergegeven op het hoofdscherm. Klik erop en je gaat weer verder met je concept, handig!

Wissels

Het is mogelijk om wissels bij te houden. Dit betekent dat je tijdens de wedstrijd spelers van positie kunt veranderen door deze te slepen. Op dezelfde manier kun je dan spelers van en naar de bank slepen om deze te wisselen. Bij het onderdeel ‘Wedstrijddetails’ kun je aangeven of je wissels wilt bijhouden (dit staat standaard ingeschakeld).

LET OP: het visueel verslepen van spelers is alleen mogelijk als er 7 veldspelers zijn (een goalkeeper en zes spelers). Als je minder dan 7 veldspelers selecteert, dan kun je nog steeds wisselen, maar dan zonder de spelers te slepen. Meer lezen over wisselen? Klik hier om de handleiding voor het wisselen te openen!

Het registreren van spelers

Bij iedere wedstrijd moet je van elke speler die in je team zit aangeven of deze aanwezig is of niet. Dit kun je doen door de schuifjes aan de rechterkant te gebruiken. Standaard is iedere speler aanwezig. Als een speler geblesseerd is, klik dan op het icoontje naast het schuifje. Ook van een geblesseerde speler kun je aangeven of deze aanwezig is of niet.

Rugnummers

Iedere speler moet een rugnummer hebben. Vul het rugnummer in door op het shirt te klikken. Als een speler nog geen rugnummer heeft, dan wordt deze als een ‘?’ weergegeven.

De rugnummers worden automatisch ingevuld als de speler een standaard rugnummer heeft. Voor meer informatie hierover: lees de handleiding voor spelersbeheer, klik hier om deze te openen.

Als je een rugnummer kiest dat al in gebruik is door een andere speler, dan wordt gevraagd of je dit nummer wilt overnemen. Als je dat doet, dan zal de speler die het rugnummer eerder had geen rugnummer meer hebben.

Gastspelers toevoegen

Het kan voorkomen dat spelers uit een ander team bij jouw team invallen. In de app zijn dit ‘gastspelers’. Je kunt gastspelers toevoegen door op de knop ‘Gastspeler(s) toevoegen’ te klikken en dan de spelers die je als gastspeler wilt toevoegen te selecteren.

Als een gastspeler is geregistreerd, dan kun je met het prullenbak icoon naast de gastspeler deze speler weer verwijderen van de spelerslijst.

LET OP: gastspelers moeten ook geregistreerd zijn in de app. Het is verstandig om het team waar de gastspeler in speelt ook toe te voegen aan de app, met alleen de gastspelers of alle spelers in dat team.

Basisopstelling

Met ondersteuning voor wissels

Als je ervoor hebt gekozen om wissels te ondersteunen en er zijn 7 veldspelers, dan zie je een handbalveld en hierbij kun je alle spelers die in de basis staan naar de juiste plek slepen. Dit doe je door de speler vanuit het donkere vlak naar de juiste positie te slepen.

LET OP: de opstelling is een aanvalsopstelling (met circelspeler) en de goalkeeper lijkt in het doel van de tegenstander te staan. Dit is gedaan om ruimte te besparen.

Zonder ondersteuning voor wissels

Als je ervoor hebt gekozen om geen wisselspelers te ondersteunen, dan geef je alleen aan welke speler de doelverdediger is. Klik hiervoor op het icoon naast de speler.

Met minder dan 7 veldspelers

Als je minder dan 7 veldspelers hebt geselecteerd, dan kun je nog steeds wissels toepassen. Als dit het geval is, dan kun moet je iedere speler die in de basis staat aangeven door het schuifje naast de speler te gebruiken.

Je moet ook aangeven wie de keeper is, dit doe je door op het icoon naast het schuifje te klikken.

Wedstrijd wijzigen

Als de wedstrijd is aangemaakt, dan kun je de wedstrijd later altijd nog wijzigen. Zelfs als de wedstrijd al gestart is kun je nog steeds bepaalde velden aanpassen. Je kunt een wedstrijd wijzigen door in het hoofdscherm op de drie puntjes naast de wedstrijd te klikken, kies daarna ‘Wijzigen’ en je kunt de wedstrijd wijzigen.

TIP: in dit menu staan nog meer acties, waaronder ‘Dupliceer’. Het dupliceren van een wedstrijd kan handig zijn als je bijv. dezelfde basisopstelling wilt gebruiken voor een nieuwe wedstrijd!